Inclusieve Marketing & Consultancy

Wat is inclusieve marketing?

Geschreven doorHamza Ouamari
-11 september 2023
Brand authenticity inclusive marketing rihanna fenty beauty savage x diversity 1024x662

Al duizenden jaren is marketing een vast onderdeel van onze samenleving en heeft het talrijke transformaties doorgemaakt, met name recentelijk door technologische vooruitgang. Een recente trend in deze evolutie is inclusieve marketing, die streeft naar het betrekken en waarderen van iedereen bij merken.

Centraal in inclusieve marketing staat de integere en respectvolle benadering van individuen. Het doel is om een diepe connectie op te bouwen en iedereen, of het nu klanten of toekomstige werknemers zijn, zich gewaardeerd en betrokken te laten voelen. Het gaat ook om het opbouwen van relaties met mensen die niet noodzakelijk je gebruikelijke doelgroep zijn, zodat je meer over hen kunt leren en hen beter kunt bedienen.

De basis van inclusieve marketing

Inclusieve marketing is momenteel een veelbesproken onderwerp, waarbij veel bedrijven willen meedoen en hun producten of diensten meer open of divers willen maken. Maar wat betekent inclusieve marketing nu eigenlijk?

Laten we beginnen met het definiëren van wat inclusieve marketing precies inhoudt: Het draait erom ervoor te zorgen dat iedereen in de samenleving zich vertegenwoordigd voelt door jouw merk en de producten - ongeacht leeftijd, geslacht, etniciteit, seksuele voorkeur,...

Inclusieve marketing betekent niet dat je je uitsluitend richt op minderheidsgroepen; het moedigt merken juist aan om zo breed mogelijk binnen hun doelgroep(en) te reiken, zodat ze een omgeving kunnen creëren waarin iedereen zich welkom voelt - of ze nu zelf tot een van deze categorieën behoren of niet.

Elimineren van discriminatie

In marketing moeten we niet alleen scherpzinnig zijn, maar ook daadkrachtig optreden tegen onrecht. Inclusieve marketing is niet zomaar een leuke term; het is een doortastend antwoord op het uitsluiten van discriminatie in onze strategieën. Het gaat om het bewust bouwen van een platform waar iedereen zich gezien en gehoord voelt, een omgeving die ieders aspiraties, waarden en prioriteiten weerspiegelt en respecteert.

Echt inclusief zijn betekent het diepgrondig kennen van je doelgroep en boodschappen formuleren die hun hart raken. Het gaat niet alleen om het kiezen van de juiste mediakanalen, maar om het doordacht en respectvol benaderen van je publiek, ongeacht hun leeftijd, inkomen,...

Het ultieme doel van inclusieve marketing? Een ervaring creëren die voor iedereen eerlijk en authentiek is. Een voortdurende reflectie op onze eigen vooroordelen is cruciaal, om ervoor te zorgen dat ze ons streven naar een echt inclusieve klantbenadering nooit in de weg staan.

Meer dan kleur aan een poster toevoegen

Inclusie gaat over meer dan alleen het tonen van diverse mensen in je campagnes, het gaat erom een marketingstrategie te creëren die je beter maakt in het bedienen van al je klanten.

Als je niet zeker weet waar te beginnen, zijn hier wat ideeën:

Daag jezelf uit om op een andere manier naar je klantenbestand te kijken. Begin met het stellen van vragen zoals: Wie is mijn ideale klant? Hoe voelen ze zich over mijn merk? Wat willen ze van mij? Hoe kan ik hen beter van dienst zijn? Neem vervolgens een stap terug en kijk naar welke producten of diensten jouw bedrijf aanbiedt voor dit segment van de bevolking maar vooral: verbeter ze waar mogelijk.

Wees niet bang om fouten te maken onderweg. Het vergt moed - en misschien wat trial-and-error - om nieuwe dingen uit te proberen. Het is ook belangrijk om te onthouden dat diversiteit verder gaat dan cultuur en etniciteit. Wees ook bewust van hoe jouw marketingstrategie andere groepen beïnvloedt, zoals mensen met een beperking of LGBTQIA+ gemeenschappen.

Ken je doelgroepen

Om een goed afgeronde marketingstrategie te creëren, moet je je doelgroep kennen. Dit betekent dat je de tijd neemt om te begrijpen wie ze zijn en hoe ze denken. Begrijp de behoeften van je klanten.

Wat motiveert hen? Wat willen ze van jou? Wat zijn hun pijnpunten? Wat zijn hun waarden en overtuigingen? En wat zijn ze bereid te betalen voor jouw producten of diensten? Zodra je deze informatie kent, kun je een marketingplan opstellen dat resoneert.

Inclusieve marketing is eenvoudigweg een manier om contact te leggen en betrokkenheid te tonen aan mensen die zich doorgaans niet vertegenwoordigd voelen in de producten of diensten die je verkoopt. Het betekent ervoor zorgen dat je merk voor iedereen iets te bieden heeft. Het doel is om jezelf te presenteren als een bondgenoot van diverse doelgroepen, niet alleen van degenen die op jou lijken of hetzelfde denken.

Inclusiviteit is niet alleen een marketingstrategie, het is ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Dus?

Inclusieve marketing is een nieuwe manier voor merken om verbinding te maken met klanten. Het is een benadering die mensen van alle achtergronden en mogelijkheden waardeert en producten creëert die voor iedereen toegankelijk zijn. Inclusieve marketing begint met empathie. In plaats van aan te nemen wat klanten willen of nodig hebben, moeten marketeers proberen hun ervaringen te begrijpen in relatie tot jouw product of dienst. Zodra je empathie hebt voor de gebruiker, is het gemakkelijk om content te creëren die resoneert met hen - content die jouw publiek zal delen omdat ze zich erdoor gezien voelen.

Geschreven doorHamza Ouamari

minute read

Share this post

Related articles

4 Essentiële Stappen om een Inclusieve Doelgroep te Definiëren
by Hamza OuamariRead more
Pexels anna shvets 4672553
Inclusieve Marketing
Inclusieve Marketing: Niet langer een 'leuke' optie
by Hamza OuamariRead more
Pexels cottonbro studio 8088440
Inclusieve Marketing
Menu